Kommende ændringer
HVAD?
I begyndelsen af april udsendte Facebook en pressemeddelelse med overskriften:
”Remove, Reduce, Inform: New Steps to Manage Problematic Content”
Mark Zuckerberg har udtalt, at Facebook er i gang med at udrulle de største ændringer i 5 år – og når jeg ser på, hvad der kommer til at ske, kan jeg ikke andet end at give ham ret.
Disse ændringer vil berøre: Instagram, Facebook grupper, Facebook virksomhedssider, Nyhedsfeed og Algoritmerne
På Instagram arbejder Facebook på at fjerne opslag af lav kvalitet fra ”Opdag” og ”Hashtags”. Det betyder, at hvis dit opslag ikke er populært, vil det forsvinde fra de hashtags, der er tilknyttet opslaget og ikke dukke op i ”Opdag”, når folk søger efter et lignende opslag.
Virksomheder, der arbejder med Instagram for at udvide sin kundeportefølje vil derfor mærke, at de såkaldte ”fyld-opslag”, som alene bliver lavet for at vise aktivitet, men ikke har stor relevans, nu for alvor vil koste i synlighed.
Dette gælder også for den mængde af opslag, der bliver vist hos følgerne. Facebook har regnet ud, at Instagrambrugere i gennemsnit kun ser 30% af de samlede opslag på deres feed og de vil derfor optimere, så brugerne ser de opslag, de er mest tilbøjelige til at vise interesse for og reagere på.
Til sidst vil de, på testbasis, fjerne muligheden for at brugerne kan se hvor mange, der har liket dit opslag. Årsagen hertil er: ”Vi tester dette fordi vi vil have dine brugere til at fokusere på dit billede eller din video, ikke antallet af likes”. Om dette bliver en permanent ændring, vides endnu ikke.
Facebook grupper
Den primære ændring på Facebook grupper bliver, at ansvaret for at holde øje med opslagene i gruppen bliver i højere grad lagt over på administratoren af gruppen. I dag bruger Facebook selv ressourcer på at fjerne indhold, der ikke overholder deres Community Standards, såsom nøgenhed, racisme o.l. Når Facebook har fjernet eller opdaget et sådant opslag i en gruppe, får administratoren en notifikation.
Fremover vil det være administratorens ansvar selv at spotte og fjerne disse opslag. Hvis dette ikke bliver overholdt tilfredsstillende, vil Facebook slette gruppen.
En anden vigtig ændring vil være, at hvis en bruger vælger at forlade en gruppe, kan han/hun nu være at slette alle deres tidligere opslag.
Til sidst vil Facebook reducere den organiske (gratis) rækkevidde til 6,5% i gennemsnit. Vær derfor ikke overrasket, hvis der sker et fald i aktivitet i din gruppe, hvis du ikke gør noget aktivt.
Facebook virksomhedssider
Den største ændring for virksomhedssider kommer til at ligge i deres ”Click-gap implementation”. Det betyder, at de tracker brugernes feedback på opslag, når prioriteringen på nyhedsfeedet skal besluttes. Her vil reaktioner have større værdi end likes, ligesom kommentarer og delinger vil vægte endnu højere. Når brugere interagerer med delt indhold, altså et af dine opslag, som en følger har delt, anses det som værende relevant indhold hos Facebook.
Facebook arbejder endvidere sammen med 3. parter for at tracke om virksomheder har et disproportionalt antal brugere, der kommer ind på deres hjemmeside fra Facebook sammenlignet med deres generelle placering på den online markedsplads. Altså, hvis 98% af dine kunder kommer fra Facebook, vil dine opslag fremover blive nedprioriteret i Nyhedsfeedet.
Til sidst er Facebook i gang med at teste muligheden for at samle opslag og historier (dem, der dukker op for oven nu) til 1 feed. Hvis dette bliver en realitet, kan man roligt regne med, at det vil resultere i endnu lavere rækkevidde for organiske opslag.
Hvad betyder det for dig og mig?
Helt fundamentalt betyder disse ændringer at Facebook, under dække af at ville gøre det bedste for deres brugere, sætter endnu en søm i kisten på den gode ”gamle” gratis Facebook markedsføring. Med en rækkevidde på virksomhedssider, som allerede før ændringerne lå på ca. 1,6-2%, bliver det nu endnu sværere at ramme kunder med organiske opslag.
Det er nu derfor vigtigere end nogensinde at have fokus på RELEVANTE opslag, som kunder og følgere vil interagere med, såsom 45-60 sek. videoer, relevante nyheder eller smukke billeder. Lad være med at falde i fælden med Call-to-Action opslag, såsom ”ja tak” tilbud og links til hjemmesider. De vil blive straffet…
… Held og lykke derude! =)