Hvad er din hjemmeside værd
HVAD?
At skrive tekster til hjemmesider handler om 2 ting: at være fængende og informerende. En hjemmesidetekst skal kunne ramme nybegynderen og fagnørden.
Når jeg skal skrive tekster til hjemmesider for virksomheder er det derfor vigtigt at jeg ved, hvad jeg skriver om og hvem jeg skriver for. Jeg vil komme ud og besøge hjemmesiden, sætte mig ind i deres jargon og få en forståelse for deres produkter/services.
Søgemaskineoptimering handler grundlæggende om at blive placeret så højt som muligt på Google, så man får så meget relevant trafik på sin hjemmeside som muligt. At lave SEO på en hjemmeside kan være mere eller mindre dybdegående. Den generelle SEO på en hjemmeside er i dag stort set et minimumskrav for, at virksomheders hjemmeside dukker op på Google.
SEO
Den grundlæggende SEO
Det helt fundamentale, der skal være på plads på en hjemmeside, er, at teksterne på siden underbygger de søgeord, du ønsker at hjemmesiden skal dukke op på Google. Hertil kommer metatitlen og metabeskrivelsen, som er de tekster, der fremkommer på Google, når din hjemmeside vises. Til sidst skal linkene være relevante og letlæselige for maskinen, der undersøger dit website.
SEO-tekster
En SEO-tekst kan være en supporttekst til en primær side eller være et blogindlæg, der supporterer hjemmesiden som helhed. Hvis du nu tænker, at en blog ikke er relevant for din virksomheds hjemmeside, tager du garanteret fejl. Hvis man laver en god og effektiv blog, kan man skabe en online-buzz omkring hjemmesiden og derigennem skabe nye behov og nye kunder.
Ud over at SEO-tekster giver søgemaskineoptimering, er det også her, du kan etablere dig som ekspert inden for dit område. Målet med at etablere sig som ekspert er grundlæggende linkbuilding. Hvis du er go to-ekspert på dit område, med god vidensdeling, er det din hjemmeside, der bliver delt på andre hjemmesider og på sociale medier, når der tales om emner inden for din branche. Denne proces kan være langvarig og tidskrævende, men står man distancen, er man utrolig godt stillet, selv om man måske er en lille spiller i et stort hav af konkurrenter.
Ekstern SEO
Ekstern SEO kommer fra den ovenstående linkbuilding, som er links til din hjemmeside. Sådanne links må man IKKE købe sig til i dag, hvorfor man skal være meget strategisk i sin tilgang til at skaffe eksterne links. Første step er at have relevante tekster på din hjemmeside, som andre kan linke direkte til.
Dernæst kan man vælge at inkludere social markedsføring i sin markedsføringsstrategi. Selv om man siger, at links fra sociale medier ikke giver særlig meget værdi på Google (og nej, det gør de ikke), har de dog en anden fordel: synlighed. Du har her en gylden og ret billig mulighed for at gøre opmærksom på din virksomhed og dens hjemmeside – og derigennem gøre opmærksom på den værdi, din hjemmeside kan tilføre andre.
Ekstern SEO er også Google AdWords. Her kan du betale dig for at være højere placeret på Google og herigennem få mere trafik på din hjemmeside. Er man strategisk her, kan for ret få penge skabe meget relevant trafik på sin hjemmeside og dermed optimere sin søgemaskineoptimering.
Tekster til hjemmesider
EN STRATEGISK TILGANG
Når jeg skriver tekster til hjemmesider, har jeg en strategisk tilgang til hvordan teksten skal udarbejdes. Det har jeg fordi jeg ønsker at give dig det bedste udgangspunkt til at fænge dine kunder og lave søgemaskineoptimering på din hjemmeside. Derfor har jeg altid fokus på følgende parametre:
/ Hvad tilbyder virksomheden?
/ Hvem er jeres kunder?
/ Hvad er jeres budskab?
/ Hvilket sprog bruger virksomheden?
/ Hvilket sprog forventer kunderne i forhold til branchen?
/ Hvilke keywords er relevante?
/ Hvordan flettes disse keywords ind i sproget?
TEKSTER FRA WEB OG LINJER
Når du bestiller tekster til din hjemmeside fra Web og linjer, får du strategiske tekster, hvor der er taget højde for sproget og miljøet i din virksomhed samt hvilket sprog, der fænger kunderne i din branche. Desuden tager jeg et kig på, hvad kunder inden for branchen søger på, når de ønsker at finde en virksomhed som din.
Jeg har endvidere altid en korrekturlæser til at gennemse mine tekster. Det har jeg valgt at gøre fordi jeg, som alle andre, risikerer at stirre mig blind på mit eget arbejde. Så at have en ekstern ekspert til at tage et kig på mit arbejde giver god sparring og sikrer dig et godt og gennemarbejdet produkt.